Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2008

Sex o­n Legs

O Miguel Angel Zotto κρατάει τα χέρια του εύθραυστα μπροστά από τον κορμό του σαν να κρατάει έναν αόρατο παρτενέρ, το κεφάλι του γέρνει πίσω και τα μάτια του σπινθηροβολούν στην λάμψη ενός Roman café. 'Το Tango είναι η ζωή μου' λέει ήρεμα και εν γνώσει του. 'Χρειάζομαι να χορεύω γιατί αν δεν είμαι στη σκηνή, θα πεθάνω'.

Το προηγούμενο απόγευμα, παρακολουθούσα τον Zotto να κάνει πρόβα με τους Tango por Dos- την ομάδα του με Αργεντινούς χορευτές- για το show, Perfumes de Tango, το οποίο κάνοντας ένα tour στην Ευρώπη, έφτασε στην Βρετανία στις 7 Απριλίου. Καθώς βάδιζε πάνω στη σκηνή του θεάτρου Olimpico στην Ρώμη, παρακολουθώντας τους χορευτές σαν γεράκι, το οποίο μερικές φορές ήταν έτοιμο να επιτεθεί προκειμένου να διασκευάσει το σφίξιμο ενός χεριού, το flick ενός ποδιού ή το τίναγμα ενός κεφαλιού. Έτσι βλέποντας τον, εύκολα καταλάβαινες ότι όλα αυτά για αυτόν δεν ήταν απλές λεπτομέρειες αλλά ζήτημα ζωής και θανάτου.

Μετά τις πρόβες, ο Zotto εξαφανιζόταν και επέστρεφε φορώντας ένα βραδινό σακάκι, με τα κοντά, μαύρα μαλλιά του καλοφτιαγμένα με gel και λάμψη στο ζενίθ, με αποτέλεσμα να αντανακλά όλη η σκηνή. Η μεταμόρφωση ήταν τρομακτική: ένας καλοστεκούμενος μικροκαμωμένος άντρας 39 χρόνων οποίος είχε μεταμορφωθεί σε κάποιον δίχως ηλικία, οδηγούσε τον Λατίνο Lothario με επικίνδυνα καλή εμφάνιση. Έκλεισε τα μάτια του και ξεκίνησε να χτυπάει το πόδι του σε έναν εσωτερικό ρυθμό. Αυτός και ένας άντρας χορευτής αγκαλιάστηκαν και άρχισαν να χορεύουν. Μια γυναίκα καθώς περπατούσε προς τα εκεί σταμάτησε να παρακολουθήσει. Με αργά βήματα αυτή περπάτησε προς το μέρος τους , τους χώρισε, και ύπουλα μπήκε ανάμεσά τους. Για λίγο χόρευαν όλοι μαζί, τα πόδια τους χτυπούσαν ελαφρά, ολίσθαιναν, πετώντας με τη μουσική που είχαν στο μυαλό τους. Αυτή πρέπει να αποφασίσει. Όμως, ποιόν από τους δύο θα διαλέξει? Εν τέλει, αυτή διάλεξε τον πιο αδύνατο, και έδιωξε τον Zotto μακριά. Αυτός υποχώρησε, νιώθοντας το σώμα του να το έχει καταβάλλει η ήττα, με πληγωμένη την περηφάνια και τον εγωισμό του. Στη συνέχεια μπήκε και ένας άλλος άντρας και η γυναίκα άρχισε πάλι, με τον ίδιο περιφρονητικό τρόπο, να επιλέγει. Όσο ξαφνικά και αν ξεκίνησε, κάποια στιγμή ο χορός τελειώνει και ο Zotto κατάλαβε πως θα μπορούσε να σταματήσει να αναπνέει για τη διάρκεια, για την εμπειρία. Η ένταση ήταν δυσβάσταχτη.

Το Tango γεννήθηκε στα περίχωρα του Buenos Aires, όπου ζούσαν μετανάστες, το 1880, όταν οι άντρες υπερτερούσαν αριθμητικά των γυναικών. Συχνά οι άντρες χόρευαν μεταξύ τους και οι γυναίκες μπορούσαν να κάνουν την επιλογή τους. Ρώτησα τον Zotto για το θέμα της ιστορίας που τον είχα δει να χορεύει. ‘Προέρχεται από τη ζωή μου’ μου απάντησε. 'Κάποτε γνώρισα μια κοπέλα η οποία είχε σχέση με κάποιον άλλον. Έγινα ο εραστής της και ήμασταν σε ερωτικό τρίο (ερωτικό τρίγωνο)- και εκείνη έπρεπε να επιλέξει μεταξύ των δυο μας'. Όλοι οι χοροί τους οποίους έχει χορογραφήσει με την Milena Plebs, την διευθύντρια παραγωγής και πρώην ερωμένη του, είναι κομμάτια από τις προσωπικές τους αγάπες, ζωές και εμμονές. Ο σκοπός τους είναι να διαφυλάξουν και να προστατεύσουν την τέχνη του tango. Ο Zotto, γιος οικοδόμου γεννήθηκε στο προάστιο Ballaster, δεν είχε ανακαλύψει το χορό μέχρι τη στιγμή που ένας θείος του τον πήρε σε ένα χορό. 'Ήταν σα να περπατούσα σε έναν τελείως διαφορετικό κόσμο. Είχαν ζωντανή ορχήστρα, ήταν απίστευτα. Υπήρχε και ένα πανέμορφο κορίτσι 23 χρονών. Εγώ πήγα προς το μέρος της και της ζήτησα να χορέψει μαζί μου'. Περίμενε μερικά λεπτά μέχρι που, αμήχανα, την οδήγησε πίσω στη θέση της. ' Σου υπόσχομαι' της είπε, 'Θα μάθω να χορεύω tango για σένα και θα έρθω να σε βρω'. Παρότι δεν την βρήκε ποτέ ξανά, ανακάλυψε την αγάπη της ζωής του.

Ξεκίνησε να χορεύει επαγγελματικά το 1986 και ίδρυσε τους Tango por Dos με την Plebs το 1990. ‘Το tango δεν το είχαν σε εκτίμηση οι Αργεντινοί’ λέει. ‘Δεν το θεωρούσαν τέχνη και κατ’ επέκταση κανένας δεν θα πήγαινε στο θέατρο να το δει καθώς πίστευαν ότι ανήκε σε φτηνά καμπαρέ.’ Οι Tango por Dos άλλαξαν όλη αυτή την νοοτροπία και έβαλαν το tango στη θέση που του ανήκε. ‘Θέλω ο κόσμος να το δει γιατί το tango είναι ότι πιο σημαντικό έχει η Αργεντινή. Όχι, συγκεκριμένα είναι το μόνο πράγμα που έχουμε. Είμαστε μια χώρα μεταναστών και το tango είναι το ένα και μοναδικό πράγμα που έχουμε καταφέρει να φτιάξουμε μέσα από το μίγμα όλων αυτών των πολιτισμών’.

O Zotto και η Plebs επιθυμούν να δείξουν το tango στην πιο αγνή του μορφή, όμως γνωρίζουν πως είναι αναγκαίο να εμβάλλουν το νέο και μοντέρνο στοιχείο προκειμένου να συνεχίσει το κοινό να πηγαίνει. ‘Οι χοροί μας’, όπως λέει η Plebs, ‘είναι τόσο κοντά στο αυθεντικό tango όσο εμείς μπορούμε να φτάσουμε, αλλά δανειζόμαστε και στοιχεία από τη μοντέρνα χορογραφία’.

Το Perfumes de Tango φανερώνει κάθε μεταλλαγή και συνδυασμό των φυσικών και συναισθηματικών αλληλεπιδράσεων: από το δελεαστικό χάδι, στο γρήγορο συνουσιασμό.

Βλέποντας tango για πρώτη φορά στο Παρίσι το 1913, η κοντέσα Melanie de Pourtalés είπε ‘Υποτίθεται ότι το χορεύει κάποιος μένοντας όρθιος?’ Ο Kaiser Wilhelm απαγόρευσε το tango και ο Pope υποστήριξε ότι ήταν μια παγανιστική επίθεση στην οικογενειακή ζωή. Το tango, με τους υπαινιγμούς του περί sex και βίας, και την αίσθηση της ηδονοβλεψίας , είχε πάντα την ικανότητα να σοκάρει. Η Plebs, 36 χρόνων, η οποία πριν παθιαστεί και γίνει ένα με τον Zotto 12 χρόνια πριν, ήταν πρώτη χορεύτρια μπαλέτου με μια ομάδα μοντέρνου χορού, λέει ότι ‘Όταν χορεύεις μπαλέτο ή μοντέρνο χορό όλη η έκφραση περνάει προς το κοινό ενώ με το tango όλη η έκφραση περνάει στον παρτενέρ σου’.

‘Συνδέεις τον εαυτό σου με την με την δική σου και τη δική του καρδιά. Μοιράζεσαι ένα απόκρυφο χώρο, κάτι που έλκει πολύ το κοινό γιατί νιώθει ότι παρακολουθεί κάτι εντελώς προσωπικό’.Ο Zotto το πηγαίνει ακόμη πιο μακριά. Λέει ότι ‘Το tango είναι πολύ καυτό. Πιο καυτό από οτιδήποτε άλλο.’ Είναι εύκολο να αραδιάσεις ονόματα άλλων sexy Latin χορών όπως rumba, lambada, mambo, όμως η διαφορά αυτών και του tango έγκειται στο γεγονός ότι όλοι οι χοροί που προαναφέραμε περικλείουν κάποιες ανεξάρτητες κινήσεις. Το tango είναι ο μοναδικός χορός στον οποίο το ζευγάρι είναι συνέχεια κλεισμένο μέσα σε μια αγκαλιά, με τεντωμένο το σώμα τους από τους αστραγάλους μέχρι το κεφάλι. Ο Zotto επίσης λέει ότι ‘Στο tango είσαι σαν μεθυσμένος, εκστασιασμένος γιατί μυρίζεις το άρωμα της, νιώθεις την ανάσα της στο πρόσωπο σου, αγγίζεις σχεδόν ολόκληρο το σώμα της και τέλος προσηλώνεσαι επάνω της’.

Αρχικά το tango, επειδή το χόρευαν στους δρόμους και τους οίκους ανοχής του Buenos Aires, ήταν κυριολεκτικά ερωτικό παιχνίδι. Και ο Zotto πιστεύει ότι αυτό το στοιχείο δεν έχει αλλάξει. Επίσης το να γίνει ο χορός πιο σεξουαλικός είναι σχεδόν αναπόφευκτο και αυτό εξαιτίας των πολλών σωματικών επαφών που έχεις με τον παρτενέρ σου. Αυτό δεν συμβαίνει κάθε φορά αλλά κατά το 90% θα οδηγήσει σε sex. Επιπλέον υπάρχει τόσο έντονη ‘επικοινωνία των σωμάτων’, το οποίο είναι το ίδιο με το να βρεθούν δυο άνθρωποι στο κρεβάτι.

Ο άντρας οδηγεί στο tango, αλλά υπάρχει ισότητα σε αυτή την ‘αλυσίδα’. ‘Εκείνος προκαλεί μια κίνηση και εκείνη τη δέχεται ή όχι. Είναι ένα παιχνίδι των ποδιών όπου αυτή κατέχει εξίσου ισότιμο ρόλο. Εκείνη δεν μπορεί να το ξεκινήσει αλλά μπορεί να το ενισχύσει και να το δυναμώσει. Εξάλλου εκείνη καθορίζει πόσο μακριά θα πάει.’ ,όπως λέει ο ίδιος. Για την Plebs, αυτός ο δυνατός προσδιορισμός των ρόλων είναι ένα από τα πιο ελκυστικά χαρακτηριστικά του tango. ‘Ο άντρας είναι πολύ δραστήριος και αρρενωπός και η γυναίκα είναι πολύ δεκτική’. Εκείνη πιστεύει ότι με τη σύγχυση που επικρατεί στις μέρες μας όσον αφορά τους ρόλους των φύλων, το tango παρέχει μια όαση στην οποία οι σεξουαλικές σχέσεις παραμένουν αγνές και πιο ξεκάθαρες. Αυτό εν μέρει εξηγεί το γεγονός γιατί οι νέοι άνθρωποι στο Buenos Aires έχουν κάνει μεταστροφή από τη disco στους old-time χορούς.

Η παγκόσμια δημοτικότητα του tango είναι σε υψηλό σημείο: η Madonna τον έμαθε από το ρόλο της στην Evita, ο John Galliano είχε μια παράσταση με χορευτές tango πριν τα fashion shows του στο Παρίσι, και η Sally Potter έκανε μια ταινία , το The Tango Lesson, με θέμα το πάθος της για το χορό. Η Plebs εξηγεί ότι το tango πηγάζει από ανθρώπους από όλο τον κόσμο και αυτός είναι ένας από τους λόγους που είναι οικουμενικός.

Το σχήμα του σώματος δεν αποτελεί σοβαρό λόγο ώστε να επηρεάσει τη χάρη ενός ατόμου ή την ικανότητα του με το tango. Ένα από τα πιο διάσημα κέντρα tango στη Βρετανία είναι το London Welsh Centre, οπού ο τηλεοπτικός παρουσιαστής Clive James είναι από τους πιο συχνούς πελάτες, πράγμα που αποτελεί ζωντανή απόδειξη ότι άνθρωποι κάθε ηλικίας, μεγέθους και σχήματος σώματος μπορούν να το κάνουν. Αν και ίσως ο Al Pacino, ως Frank Slade στην ταινία ‘Άρωμα Γυναίκας’ το 1992, είχε δίκιο όταν είπε: ‘Δεν υπάρχουν λάθη στο tango... Όχι όπως στη ζωή... Εάν μπλεχτείς με το tango απλά το χορεύεις.’

Το παραπάνω άρθρο προήλθε από μετάφραση του άρθρου “Sex o­n Legs” του περιοδικού London Times. Το άρθρο αναφέρεται στην ερωτική φύση του Tango αλλά και στο ερωτισμό που διακατέχει τους χορευτές την ώρα του χορού.

Πηγή πληροφοριών: www.latin.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: